sobota 13. februára 2021

Dámička z muzeíčka (wax doll)

Dnes prinášam príspevok o ďalšej čajovej, (voskovej) panenke, ktorá prešla mojimi rukami. Oslovila ma jedna veľmi milá dáma, pani Lýdia Galočíková, či by som jej "neobliekla" jej poklad, čajovú panenku, ktorú vlastní. Slovo dalo slovo a my sme sa dohodli. 

Predstava majiteľky bola: bielo,čierno,modrá farebná kombinácia, vejárik a snaha o čo najautentickejšie prevedenie (hlavne spodnej konštrukcie a zateplenia) tak, aby panenka mohla slúžiť pôvodnému účelu - ohrievať konvičku s čajom :).

Z úvodu sme obe, ja aj pani Lyduška tŕpli strachom, panenka trochu blúdila, než dorazila ku mne, ale našťastie, všetko dobre dopadlo a ja som sa mohla pustiť do práce. A tu je výsledok! :) Medzi najväčšie výzvy patrilo upevnenie o konštrukciu, ktorú som vyrobila z drôtu a ten som omotala textíliou, pretože niekto pôvodné drôty odstránil. Do panenky som preto musela zo spodnej časti vyvŕtať malý otvor (tesne pri pôvodnom) a vsunúť dnu drôty. Ručičky som jej tiež musela pripevniť drôtom a vytvarovať, pôvodne ich mala pripevnené iba "na provázku".

Látky som vrstvila do finálnej podoby, panenku zdobí klobúčik, paraplíčko a vytúžený vejárik :). Panenka dostala aj krásny šperk a šaty jej zdobia rôzne milé detaily (mašličky, gombičky, čipkovaný golierik) a teraz je z nej skutočne pravá dáma :).

Hoci mojimi rukami prešlo už viac paneniek tohto druhu, táto je prvá, u ktorej sa zachoval papierový štítok - z ktorého je zrejmé, že ide o starožitnú panenku zn. Elka, vyrobenú v Rakúsku. Má mohérové vlásky, vyrobená približne v 20-tych rokoch 20-teho storočia. V zadnej časti (nad papierovým štítkom) je vidieť číslo formy a vyryté "Austria". Čo ma však prekvapilo, keď som jej vyzliekla šaty, ktoré mala na sebe a v ktorých ju pani majiteľka zakúpila (neboli pôvodné), bol ten ohavný (na to nemám iný výraz), nápis na jej hrudi. Pozerám či dobre vidím (niekto to vpísal ceruzkou a keďže panenka je vosková, tak pritlačil, aby nápis bol čitateľný), až sa mi dych na chvíľu zastavil. Chuderka maličká! Kto ti toto urobil?! Nápis znel: "Madorka" a hoci som na internete hľadala, nič som nedohľadala ... tak neviem... dal jej niekto také zvláštne meno? Alebo som to zle prečítala a bolo tam: "Maďarka"? :) .. to asi nie, panenka je rakúska....  Nuž, nápis zostane asi záhadou. Tak či onak, snažila som sa ho čo najšetrnejšie odstrániť.

Panenka čo najskôr pocestuje späť k pani majiteľke, jediným dôvodom prečo sa tak ešte nestalo je skutočnosť, že (hoci sa to nezdá), je vysoká viac než 55 cm a mne sa zatiaľ nepodarilo zohnať tak veľkú krabicu :D. Zapojila som ale viacčlenný tím a verím, že čoskoro panenka pocestuje domov :).

A kde ten "domov" je? Panenka má domov v Opavě, v skutočnom múzeu paneniek. Múzeum paní Galočíkové je možné nájsť na Nádražním okruhu a prísť sa pozrieť na krásnu zbierku rôznych bábik je možné po predchádzajúcej dohode. Ak by Vás zaujímali bližšie detaily, tu sú odkazy na články dostupné na internete:

https://polar.cz/zpravy/opavsko/opava/11000009512/prvni-domaci-muzeum-v-opave

https://www.impuls.cz/regiony/moravskoslezsky-kraj/sberatelka-panenek-panenky-lydie-galocikova.A170715_085003_imp-moravskoslezsky_kov/foto

https://opavsky.denik.cz/zpravy_region/rozhovor-lydie-galocikova01072017.html

https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/sberatelka-panenek-panenky-lydie-galocikova.A170714_130257_ostrava-zpravy_woj


Dúfam, že sa panenka vráti domov čo najrýchlejšie a medzi tými stovkami kolegýň z muzeíčka opäť zaujme svoje čestné miesto :)

Všetkým prajem krásny deň

Lucia






            










takto ku mne kráska dorazila :)

                    

tu je vidieť pôvodné značenie a odstránené drôty...

                     

                      nápis, ktorý mi nejde do hlavy...

                         

a takto pôvodne zdobila muzejíčko (fotografia od pani majiteľky)


               

4 komentáre:

  1. Nádherná panenka, moc hezky jste ji oblékla. Má krásné doplňky jak vějíř, tak paraplíčko a klobouček. Jste moc šikovná.
    Lydii znám z FB skupiny Království panenek. Určitě se pak pochlubí panenkou i ve skupině.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Růženko, mockrát díky za krásne slová, verím, že Lyduška bude spokojná, to bol nakoniec prvotný zámer :)
      Lucia

      Odstrániť
  2. Nádherná proměna, Lucinko! Moc se vám to povedlo! Těším se, až jí Lýdijka ozdobí své muzejko!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mockrát díky za krásny komentár! :)
      Veľmi si to vážim :)
      Lucia

      Odstrániť