streda 17. februára 2021

Šatôčky na krst, krstná sviečka a rodné listy

 

Aby sme si trošku oddýchli od paneniek (poznáte ma, nie však na dlho :D), tak Vám dnes ukážem prekrásne detské šatôčky, ktoré sa používali pri krstení. Mám ich od Edky a sú z obdobia Belle Époque, teda niekedy z obdobia rokov 1890 - 1914. Látka je jemná, naozaj ako pavučinka a šatôčky majú prekrásne výšivky v hornej aj spodnej časti. Bohužiaľ, podpísal sa na nich zub času a prejavila sa rozsiahla únava materiálu. Snažila som sa preto šatôčky zachrániť - aspoň v rozsahu, aby sa skaza ďalej nešírila. Tie najväčšie poškodenia som sa snažila eliminovať zažehlovacími páskami, ktorými som žehličkou látku spevnila. Vpichy ihlou by látku úplne zničili.  Zažehlovala som cez papier na pečenie. Výsledok nie je stopercentný, upravovala som len tie najväčšie poškodenia, ale látka teraz pekne drží.  

Chcela som si vytvoriť krásny aranžmán a preto som hľadala ďalšie dobové veci k šatôčkam. Podarilo sa mi kúpiť krásnu starožitnú sviecu a rodné listy. Ostatné vecičky na fotke mám už dlho. Detské botičky mám z Ecseri piac z Budapešti, dobové kovové hrkálky od Edky,  ruženec, kabinetky, modlitebnú knižku z burzy.

Vždy, keď si obzerám svoje poklady, a nie je tomu inak ani teraz, predstavujem si, ako tieto vecičky slúžili v minulosti, kto ich mohol používať, ako asi vyzeral...  Ja myslím, že je to asi trochu úchylka, ale milovníci starožitností mi dajú za pravdu, že je to krásna úchylka :D.

Prajem všetkým krásny deň

Lucia

 



















                                                                             

                                                          poškodenie:




             



1 komentár:

  1. Krásné šatečky i ostatní dobové předměty. Mám schované křestní listy po mamce a babičce.

    OdpovedaťOdstrániť