piatok 13. mája 2016

Šaty

Šaty ktoré Vám chcem dnes ukázať sú skutočne výnimočné.  Mám ich od jednej veľmi milej pani, ktorá mi ich poslala ako darček k mojej objednávke. Výnimočnosť šiat možno nie je zrejmá úplne na prvý pohľad, no keď sa človek trošku lepšie prizrie, hneď pozná, že sú šaty staré. Ide o svadobné šaty, ktoré boli šité pre nevestu v tridsiatych rokoch minulého storočia. Svedčí o tom materiál,  strih šiat a najmä jeden detail - ktorým sú ramenné vypchávky. Nie tak dávno som si kúpila knihu o móde a tam som sa dočítala, že práve ramenné vypchávky sa v tomto období hojne používali (následne sa opäť do módy dostali až v osemdesiatych rokoch).

Nakoľko látka na šatách už čo - to pamätá (šaty majú odhadom viac než osemdesiat rokov), na šatách sa začali objavovať malé dierky, spôsobené únavou materiálu.  Naviac, na jednom mieste boli šaty natrhnuté dosť výrazne. Keď som šaty oprala, musela som s nimi narábať skutočne veľmi opatrne, látka bola mimoriadne náchylná na roztrhnutie.  Už skutočne viem, čo znamená prirovnanie - krehké ako pavaučinka :).  Šaty sa ku mne dostali spolu so spodničkou - tá bola rovnako jemná, no materiál bol pevnejší, takže sa na nej dierky nerobili. 

Šaty som sa rozhodla zreštaurovať čo najšetrnejšie. Drobné dierky /najmä uvoľnené švy/, som zašila a po pokuse prekryť väčšie dierky starožitnou čipkou prišívaním (toto sa mi nedarilo, látka bola príliš jemná a krčila sa), som sa rozhodla čipku (vystrihovala som drobné kvetinkové motívy) na šaty prilepiť. Použila som zažehlovacie lepiace pásy (používajú sa pri zahýnaní záclon), ktoré som trhala na malé kúsky, vkladala medzi šaty a čipku a následne zažehlila. Okraje, ktoré sa mi takto nepodarilo prilepiť, som podlepila lepidlom na textil (výhodou oboch použitých lepidiel je skutočnosť, že následne je možné textil prať). 

Keď sa na tie šaty pozerám, rozmýšľam, ako asi vyzerala nevesta, ktorá  ich mala vo svoj svadobný deň na sebe? :) Na túto otázku sa odpoveď asi nikdy nedozviem, v jednom mám však jasno.  Nevesta, ktorá sa do týchto šiat obliekla vo svoj veľký deň sa určite odniekiaľ zhora pozerá a usmieva, pretože jej svadobné šaty robia, po desiatkach rokov, opäť veľkú parádu :). Myslím si to práve pre to, lebo ak by malo ísť o mňa  a niekedy v roku 2098 by niekto takto zreštauroval moje svadobné šaty - usmievala by som sa, nemať uši, určite okolo celej hlavy :DDDDDDDDDDD.

A tak u nás, k topánočkám, kabelke, slnečníku - pribudlo to najhlavneješie - šaty pre moju viktoriánsku slečinku :). Teraz už skutočne môže vybehnúť na tú tancovačku :))) Aj doteraz mohla, ale v šatách to bude predsa len o niečo lepšie :DDDDDDDDDDD.

Prajem všetkým krásny deň



Lucia

















.. niečo z pracovného postupu :)



 ... tu vidno to najväčšie poškodenie:

... zmienka o ramenných vypchávkach a moja obľúbená časť knihy :) 




4 komentáre:

  1. Dobrý den Luci, tak mi tři týdny nešel internet,a teď se nestačím kochat a vynadívat se na Vaše výtvory,které jsou opět luxusní... .Jak já Vám závidím Vaše nápady a šikovnost.Vážně nádhera.. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Katuška, tak to sa veľmi teším, že sa Vám internet rozbehol (ja som bez neho ako slepá hluchá :)) a samozrejme, veľmi pekne ďakujem za pochvalu a teším sa, že si vždy na mojom blogu nájdete niečo, čo Vám poteší srdiečko :). Teším sa z každej Vašej návštevy. Prajem krásnu nedeľu
      Lucia

      Odstrániť
  2. Lucka, krásny príbeh okolo svadobných šiat, len umocňuje ich výnimočnosť. Určite boli ušité šikovnou krajčírkou, a oblečené veľkou láskou na svadobný deň, ako každá nevesta. Sú naozaj prekrásne, a Ty si im dala novú šancu, aby sme ich obdivovali ďalej. Ďakujem za zážitok pri čítaní a prezeraní obrázkov, pusa veľká Marta

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Moja milá Martulienka :). Staručké veci (a to vieme veľmi dobre obidve) - sú výnimočné nie len prevedením, materiálom či celkovo samotným dizajnom (u ktorého je skutočne čo obdivovať), ale práve tým príbehom, ktorý sa za tou ktorou vecičkou skrýva :). Čím viac o tej vecičke vieme (komu patrila, kto ju vyrobil, na čo slúžila) - tým má (aspoň pre mňa určite) väčšiu hodnotu. A ak je jej minulosť nejasná - nastupuje zas fantázia - čoho sú dôkazom práve tieto svadobné šatičky. :) Ďakujem Martulka za milé slová a teším sa, že šatičky mohli týmto spôsobom byť obdivované aj po toľkých rokoch :).
      Prajem krásnu slnečnú nedeľu a posielam velikú pusinu :)
      Lucia

      Odstrániť